Що таке предметна галузь?
Ти вже знаєш, що нас оточують різні об’єкти. Кожен об’єкт має свої
властивості та їх значення — дані різного типу. Об’єкти, що мають
однакові властивості, можна об’єднувати в групи — класифікувати.
З об’єктами також можна виконувати певні дії. Крім того, різні об’єкти
взаємодіють між собою: планети утворюють Сонячну систему, моле-
кули утворюють різні сполуки, учні та вчителі взаємодіють у школі.
Сукупність об’єктів, що мають однакові властивості та перебувають у
певних відношеннях, утворюють предметну галузь.
Предметними галузями можуть бути, наприклад, архітектура, про-
мислове підприємство, транспорт, освіта тощо.
Предметна галузь — сукупність всіх об’єктів, властивості яких
і відношення між якими розглядаються у відповідній галузі.
Предметну галузь часто називають галуззю дослідження, об-
ластю вивчення чи колом інтересів. В англійській мові це Field
of Study.
Одну й ту саму предметну галузь можуть досліджувати люди різних
професій чи віку. При цьому вони виділяють об’єкти з цієї галузі чи
розглядають різні властивості об’єктів залежно від завдання, яке ви-
конується. Наприклад, предметну галузь біологія можуть розглядати
учні на уроках, науковці в лабораторіях чи дослідники-мандрівники
в реальних умовах.
Чому люди користуються моделями та створюють їх?
Об’єкти, що оточують людину, належать до різних предметних га-
лузей і є досить складними. Деякі реальні об’єкти досліджувати в пов-
ній мірі складно. Наприклад, без додаткового сучасного обладнання
неможливо провести наукові дослідження з об’єктами, що перебувають
на значній відстані, зокрема, з космічними, з дуже малими або дуже
великими
об’єктами. Саме тому часто реальні об’єкти замінюють їх
моделями. При розв’язуванні кожної конкретної задачі людину мо-
жуть цікавити лише деякі з властивостей, тоді говорять про суттєві
властивості об’єктів.
Наприклад, якщо ви з одно-
класниками вирішите висадити на
шкільному подвір’ї квітковий го-
динник, то суттєвими властивостя-
ми об’єкта квітка будуть: розмір,
час цвітіння, час розкривання та
закривання квітів. Але якщо доби-
ратимете квіти для гербарію, то вас
цікавитимуть зовсім інші властиво-
сті: збереження кольору квітки після сушіння, ступінь усушки тощо.
На основі даних про властивості, що є суттєвими в конкретній си-
туації, можна створити інший об’єкт, який спрощено відображатиме
основні властивості реального. Такі спрощені об’єкти називають моде-
лями (мал. 6.1).
Модель — спрощене подання реального об’єкта, явища чи процесу.
Модель — це матеріальний або уявний об’єкт, який у процесі вивчен-
ня (навчання) замінює реальний об’єкт-оригінал, зберігаючи важливі
для даного дослідження типові властивості оригіналу.
Люди створюють і використовують моделі з різних причин:
• оригінал уже не існує або ще не існував. Наприклад, розробни-
ки науково-популярного фільму «Прогулянки з динозаврами»
використовували під час зйомки моделі вимерлих тварин. А бу-
дівельники спочатку працюють із моделлю будинку, для цього
створюють її з пластику чи креслять на папері;
• розміри оригіналу не дають змоги ефективно досліджувати його.
Наприклад, вивчати явище зміни дня і ночі, пір року на планеті
Земля можна за допомогою спеціальної моделі, оскільки реальне
дослідження обмежене значними розмірами Землі та Сонця;
• дослідження оригіналу може призвести до значних матеріальних
втрат і шкодити здоров’ю людини. Наприклад, уявлення про ро-
боту органів людини студенти-медики спочатку отримують за
допомогою спеціальних моделей, а випробування літака варто
здійснювати спочатку на моделі через його високу вартість.
Для опису або дослідження одного й того самого об’єкта можна вико-
ристовувати декілька моделей (мал. 6.2). Це залежить від призначення
моделі.
І навпаки, для опису та дослідження різних об’єктів може бути ви-
користано одну й ту саму модель. Наприклад, модель підлоги в кімнаті,
вікна у тролейбусі, присадибної ділянки можна подати за допомогою
геометричної фігури — прямокутника.
Отже, у процесі пізнання та практичної діяльності людина широко
застосовує різноманітні моделі для дослідження існування реального
об’єкта в різних ситуаціях. Більше того, будь-яка наука починається
з розробки моделей.
Яку модель називають інформаційною?
Часто модель об’єкта можна подати не за допомогою спрощеного ма-
теріального об’єкта, а за допомогою описів, формул, зображень, схем,
таблиць, креслень, графіки тощо (мал. 6.3). Таку модель називають
інформаційною.
Інформаційна модель — це модель, яка описує інформаційні про-
цеси або містить опис об’єкта, у якому вказано лише суттєві вла-
стивості, важливі для розв’язування конкретної задачі.
Інформаційні моделі одного й того самого об’єкта, призначені для
різних цілей, можуть бути різними. Наприклад, розклад руху потя-
гів — це інформаційна модель, яка може бути подана у формі схеми,
таблиці, тексту.
Процес створення моделі, зокрема інформаційної, називається
моделюванням.
Моделювання — це процес дослідження властивостей об’єкта на
основі створення відповідної моделі
Як можна класифікувати моделі?
Усе розмаїття моделей, з якими має справу людина, можна класифі-
кувати за різними ознаками: предметною галуззю, способом і формою
подання, фактором часу та іншими (мал. 6.4).
За способом подання моделі поділяють на матеріальні та інформа-
ційні. Наприклад, дитячі іграшки — це моделі реальних об’єктів. Такі
моделі називають фізичними, або матеріальними.
Матеріальна модель — це модель, яка
відтворює геометричні та фізичні вла-
стивості об’єкта-оригінала. Вона завжди
має реальне втілення. Приклади матері-
альних моделей: макети різноманітних
споруд, технічних конструкцій, геогра-
фічні карти тощо.
За формою подання розрізняють вер-
бальні та знакові інформаційні моделі
(мал. 6.5)
Знакова інформаційна модель — це модель, у якій властивості
об’єкта описуються за допомогою певної системи знаків: математич-
них виразів і рівнянь, фізичних чи хімічних формул, нотних записів
тощо. Наприклад, за допомогою відомої тобі формули S = vt описують
відстань, яку проїхав автомобіль із швидкістю v за час t. А сімейна фо-
тографія є прикладом образної моделі.
Інтерактивні вправи
Інтерактивні вправи
Немає коментарів:
Дописати коментар